vrijdag 1 augustus 2014

Stop het geklungel met de vliegroutes



De luchthaven van Zaventem is de op één na belangrijkste economische poort van ons land.  De toegevoegde waarde ervan is enorm.  Maar de luchthaven is ook ingeplant in dichtbevolkt gebied en daarom is een duurzaam, leefbaar en overlegd evenwicht nodig tussen de economische en de omgevingsaspecten.
De manier waarop Melchior Wathelet (cdH), als (toenmalig) staatssecretaris bevoegd voor het vliegwezen, de kwestie heeft aangepakt, getuigt van improvisatie, geklungel en electorale berekening.  Bovendien heeft hij door zijn ondoordachte optreden een feitelijk conflict gecreëerd tussen sommige inwoners van Brussel en de inwoners van de Vlaamse Rand rond Brussel.
Het probleem met het telkens opnieuw wijzigen van vliegroutes is dat men steeds nieuwe categorieën van inwoners met een steeds wisselend deel van de lawaaihinder belast.  Die protesteren natuurlijk heftig, omdat hun rust wordt verstoord, terwijl diegenen die minder lawaai over hun hoofd krijgen, uiteraard niet meer naar de vorige toestand willen terugkeren.
Als we van de luchthaven van Zaventem in de toekomst een succesverhaal in plaats van een teken van tegenspraak willen maken, moeten de verschillende betrokken overheden samenwerken om een sterk maatschappelijk draagvlak te creëren waarbij de omwonenden ervan overtuigd kunnen worden dat de vliegroutes veilig en betrouwbaar zijn, waarbij wordt aangesloten bij vertrouwde vliegcorridors en waarbij rechtszekerheid wordt gecreëerd voor een lange periode, zodat mensen die zich ergens willen vestigen, weten welk type hinder ze mogen verwachten.  Op al deze punten heeft Wathelet gefaald: hij heeft vliegroutes uitgevaardigd waarvan de luchtverkeersleiding (Belgocontrol) betwijfelde of ze wel veilig waren, hij heeft de vertrouwde vliegcorridors verlaten en hij heeft telkens nieuwe groepen inwoners met wisselende lawaaihinder belast.
Uiteraard moet alles in het werk worden gesteld om de globale hinder die de aanwezigheid van een luchthaven voor de omwonenden teweegbrengt, zo veel mogelijk te beperken.  De gemeente Kortenberg heeft daartoe een ‘minderhinderplan’ opgesteld dat de voorbije vijftien jaar enkele malen werd geactualiseerd en waarmee, tot voor kort, in zekere mate rekening werd gehouden.
De voorganger van de heer Wathelet, gewezen staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V), was erin geslaagd na jaren van gekibbel, geconcentreerde deconcentratie en gedeconcentreerde concentratie (!) een leefbaar en grotendeels aanvaardbaar evenwicht te vinden, maar Wathelet heeft, onder druk van de Brusselse lobby, dat delicate evenwicht verstoord en zo iedereen in de gordijnen gejaagd.
Om een draagvlak bij de omwonenden te creëren is in eerste instantie heldere informatie en oprecht overleg nodig.  De heer Wathelet heeft de gemeentebesturen én de bewonersgroepen noch heldere informatie gegeven, noch met hen enige vorm van overleg over de gewijzigde vliegroutes georganiseerd.  Het resultaat is dat gemeentebesturen geen antwoord kunnen geven aan verontruste inwoners en dat ze zelf blind moeten vliegen in dit moeilijke dossier.  Maar misschien was dat net de bedoeling …
Daarom vraag ik, ongetwijfeld samen met vele andere gemeentebesturen in de onmiddellijke omgeving van Zaventem, dat bij de start van de volgende federale regering dit probleem op een serene, open, overlegde en volwassen manier aangepakt wordt, waarbij de economische kansen van de luchthaven hand in hand gaan met de leefbaarheid van de hele omgeving. 
In dat verband klopt het dat één regio andere, strengere geluidsnormen mag hanteren dan een andere.  De luchthaven is kennelijk ‘nationaal’ als ze prestige, contactmogelijkheden, tewerkstelling en economisch voordeel  oplevert voor Brussel, maar ligt plots volledig in ‘Vlaanderen’ als het erom gaat de geluids- en mobiliteitslasten te dragen.  Dat is niet billijk en niet rechtvaardig.  Een dergelijke houding kan bijgevolg niet leiden tot een duurzame, rechtszekere en stabiele oplossing.   Misschien toch maar eens bij Etienne Schouppe informeren hoe hij het destijds wél voor elkaar kreeg … ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten